Pobierz najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Przeciwdziałanie kradzieży paliwa – marzenie czy rzeczywistość?

Printer Friendly and PDF

Ingalill Sedell, kierownik stacji benzynowej Statoil w Szwecji, był podekscytowany, kiedy dowiedział się więcej o systemach wizyjnych służących do odczytu numerów z tablic rejestracyjnych samochodów. Stwierdził, że stosowanie tych systemów obniży poziom stresu u posiadaczy i pracowników małych, rodzinnych stacji benzynowych.

Nigdy nie zaakceptuję bezkarności ludzi, którzy odjeżdżają ze stacji benzynowej bez uregulowania rachunku. Dotychczas możliwość ograniczenia strat wynikających z kradzieży paliwa była tylko marzeniem – mówi Ingalill Sedell. Nowy system do analizy treści obrazu Niscayah LPR w połączeniu z oprogramowaniem Milestone stanowi cenne uzupełnienie systemów bezpieczeństwa instalowanych na stacjach benzynowych. Poza klasycznym zabezpieczeniem antywłamaniowym i antynapadowym poziom zabezpieczenia podnoszą sygnały ostrzegawcze wytwarzane w sytuacjach mogących stanowić problem dla personelu obsługującego stację benzynową.

Po zainstalowaniu nowego systemu Fredrik, syn właściciela stacji, już nigdy nie będzie musiał wybiegać na jezdnię i stawać przed maską odjeżdżającego pojazdu. Przedtem sytuacje, w których po zatankowaniu do pełna kierowca dawał niedwuznaczny znak palcem i próbował odjechać, zdarzały się dość często. – Naturalnie dużym nietaktem było wychodzenie przed każdy tankujący samochód, jednakże tylko to przynosiło oczekiwane rezultaty. Nie łatwo pojąć, jak złodziej paliwa może być tak bezduszny. Pewnego razu Fredrik dosłownie przylgnął do wycieraczek odjeżdżającego samochodu – mówi Ingalill Sedell. Na szczęście nie potłukł się, spadając z maski pojazdu, i nie doznał przy tym urazu psychicznego. Nieuczciwy kierowca został zatrzymany jakiś czas później. – W podobnej sytuacji nowy system całkowicie uniemożliwia zatankowanie pojazdu – mówi Henrik Sedell, starszy brat Fredrika i zastępca dyrektora stacji.

Typowa stacja benzynowa jest wyposażona w dziesięć dystrybutorów i obsługuje średnio dziewięciuset klientów dziennie. Liczba tankujących pojazdów jest największa na wiosnę i wynosi około 1200 klientów dziennie. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa na stacjach benzynowych z użyciem aplikacji Niscayah LPR polega na połączeniu wielu lokalnych systemów dozorowych za pośrednictwem sieci IP i stworzeniu centralnej bazy danych numerów rejestracyjnych tankujących pojazdów. Numery rejestracyjne samochodów klientów, którzy zapomną o konieczności uregulowania rachunku za paliwo, lub nieuczciwych osób, które po prostu odjadą bez zapłaty, są rejestrowane w systemie. Gdy ten sam klient, a ściślej samochód o tych samych numerach rejestracyjnych, pojawi się na dowolnej spośród objętych ochroną przez system Milestone Niscayah LPR stacji na terenie całej Szwecji, dystrybutor nie pozwoli na zatankowanie paliwa.

W ciągu sześciu jesiennych i zimowych miesięcy straciliśmy kilka tysięcy litrów oleju napędowego i benzyny – mówi Henrik Sedell. Według naszych kalkulacji tylko jedna ucieczka pojazdu z pełnym bakiem powoduje stratę, którą trzeba odpracowywać przez cały kolejny dzień.

Możemy odzyskać część strat powodowanych przez roztargnionych klientów pobierających faktury, jednak zawsze pozostaje spora część niewykrytych kradzieży paliwa. Mając do dyspozycji wizyjny system dozorowy, jesteśmy w stanie odczytać numery z tablic rejestracyjnych i nie dopuścić do zatankowania pojazdów osób stwarzających w przeszłości problemy z zapłatą. Dotychczas musieliśmy radzić sobie sami i z wnętrza stacji uważnie obserwowaliśmy tankujące pojazdy. Mamy dziesięć dystrybutorów, które w swojej pamięci mogą przechowywać informacje dotyczące tylko trzech tankowań, dlatego co dzień mieliśmy wiele dodatkowej pracy polegającej na sprawdzaniu wszystkich rachunków. Jeśli stwierdziliśmy ucieczkę pojazdu i nieuregulowanie rachunku za paliwo, nagrywaliśmy materiał wizyjny z naszych kamer na płytę DVD i wysyłaliśmy ją do komisariatu policji. Odkąd wykorzystujemy system Milestone Niscayah LPR, nie dochodzi do takich sytuacji. Centrum zarządzania systemem Niscayah Customer Service Center interweniuje we wszystkich tego typu przypadkach. Od momentu instalacji i uruchomienia nowego systemu pracujemy w znacznie mniejszym stresie – mówi Henrik Sedell.

Milestone Systems
Tłumaczenie: Redakcja

 

Zabezpieczenia 1/2016

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony