Pobierz
najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Nowe funkcje smartfonów

Printer Friendly and PDF

Dzięki swoim możliwościom i wielości dostępnych aplikacji smartfony stały się dla wielu ludzi urządzeniami o dużym znaczeniu. Zgodnie z ostatnimi prognozami firmy Gartner globalny wynik sprzedaży telefonów komórkowych przekroczy w tym roku 2 miliardy egzemplarzy, co wskazuje na duże zapotrzebowanie na tego typu urządzenia. Brytyjski organ państwowy Ofcom (Office of Communications) zaobserwował, że 66 procent dorosłych Brytyjczyków posiada smartfony. Według danych z portalu Statista w 2011 roku ze smartfonów korzystało 22,7% użytkowników telefonów komórkowych, a w 2018 roku będzie ich 67,3%. Zastosowania i potencjał tych urządzeń wydają się nieograniczone.

W efekcie szybkiego rozwoju technologii pojawiła się nowa obiecująca funkcja smartfonów – mogą być używane do uzyskiwania dostępu do pomieszczeń. Funkcja ta jest naturalną konsekwencją ich powszechnego użycia. Smartfony są już wykorzystywane do otwierania drzwi, na przykład w hotelach należących do największych sieci – Hilton, Starwood i Marriott. Bluetooth Smart i NFC umożliwiają komunikację smartfonów z czytnikami w celu potwierdzania tożsamości użytkowników i uzyskiwania dostępu do budynków i obszarów chronionych, a także do danych i programów wykorzystywanych w firmach. 

Łatwo wyjaśnić, na czym polega wygoda uzyskana dzięki opisywanemu zastosowaniu urządzeń mobilnych. Jeżeli pracownik może uzyskiwać dostęp dzięki urządzeniu, które i tak na co dzień wykorzystuje do innych celów, można ograniczyć zapotrzebowanie na karty dostępu. To znacznie wygodniejsze niż używanie wielu dokumentów potwierdzających tożsamość. Pracownik używa urządzenia, które jest dla niego cenniejsze, a zatem lepiej dba o to, by mieć je przy sobie i by go nie zgubić. Używanie smartfonów do potwierdzania tożsamości i otwierania drzwi jest nie tylko wygodne dla użytkowników. Przynosi korzyści również przedsiębiorstwom, gdyż takie urządzenia mobilne stają elementami systemów zabezpieczeń.

Zależność ludzi od tego typu urządzeń jest znamienna. Według Ofcomu 33% Brytyjczyków uważa swoje smartfony za swoje najważniejsze urządzenia mogące łączyć się z Internetem. O laptopach mówi tak tylko 19%. Można zatem sądzić, że pracownik wcześniej zgłosi zgubienie smartfonu niż utracenie karty dostępu. W efekcie można szybciej zapobiec ewentualnemu nieuprawnionemu dostępowi.

Fot. 1. Kontrola dostępu z wykorzystaniem urządzeń mobilnych

 

Smartfony coraz częściej mają funkcje umożliwiające uwierzytelnianie biometryczne, a także otwieranie drzwi poprzez wykonanie odpowiedniego ruchu – „gestu”. Do roku 2020 rozwiązania biometryczne mają przynieść zyski rzędu 20 miliardów dolarów, tymczasem już teraz smartfony mogą mieć funkcję czytnika odcisków palców. Uzyskiwanie dostępu za pomocą urządzenia mobilnego w połączeniu z uwierzytelnianiem biometrycznym jest wygodne i zarazem umożliwia lepszą ochronę.

Większość czytników RFID odczytuje karty z odległości 1-3 cm. Bluetooth umożliwia uzyskanie o wiele większego, wielometrowego zasięgu, co znakomicie sprawdza się w przypadku potwierdzania tożsamości za pomocą smartfonów. W przypadku Bluetooth Smart możliwe jest określanie odległości, z jakiej odczyt danych uwierzytelniających będzie możliwy. Drzwi mogą być otwarte po przyłożeniu smartfonu do czytnika albo po obróceniu go, czyli wykonaniu odpowiedniego „gestu”, nawet w znacznej odległości od czytnika. Jest to zarówno bezpieczne, jak i wygodne.

Smartfony są używane powszechnie, są urządzeniami bardzo uniwersalnymi, mają coraz więcej funkcji bazujących na różnych technologiach, dlatego możliwość używania ich do otwierania drzwi jest oczywista. Prawidłowe wykorzystanie ich w kontroli dostępu może zapewniać wygodę i zarazem bezpieczeństwo. Jeżeli strategia bring your own device (BYOD) nie stwarza zagrożenia, tzn. prywatne urządzenia są odpowiednio zabezpieczone, a firmy chcą stosować uwierzytelnianie wszędzie, gdzie to tylko możliwe, zastosowanie kontroli dostępu z wykorzystaniem smartfonów do dwuetapowego uwierzytelniania (biometrycznego i „gestami”) jest znakomitym rozwiązaniem. 

Chociaż przewidywanie dra Iana Pearsona, że fizyczne klucze staną się przestarzałe około 2025 roku, nie brzmią wiarygodnie, rozwój smartfonów z pewnością sprawia, że potrzebujemy ich mniej.

Pavel Doležal
Area Sales Manager
HID Global

Tłumaczenie: Paweł Karczmarzyk
Redakcja

 

Zabezpieczenia 2/2016

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony