Pobierz najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Dekada kamer sieciowych w transporcie publicznym

Printer Friendly and PDF

Dziesięć lat temu zaczęto stosować wizyjne systemy dozorowe w środkach komunikacji miejskiej, pociągach i autobusach dalekobieżnych. Dzięki dynamicznemu rozwojowi techniki pojawiły się nowe funkcje, takie jak liczenie ludzi czy rozpoznawanie twarzy, które poprawiają bezpieczeństwo pasażerów i efektywność transportu publicznego. Wzrosła także niezawodność elementów mechanicznych kamer, a także pojawiła się możliwość przetwarzania obrazów. Dodano również funkcje, które pomagają w przypadku pracy kamer w zmiennych warunkach oświetlenia czy konieczności wykorzystania pamięci o relatywnie niewielkiej objętości, a także ułatwiają transmisję danych. Należą do nich Forensic WDR – Forensic Capture oraz Axis Lightfinder. Obie te funkcje gwarantują możliwość wytwarzania kolorowych obrazów nawet w niemal całkowitej ciemności.

Istotną wadą starszych systemów analogowych była ich niezdolność do kompresji obrazów. Aby sprostać temu wyzwaniu, w kamerach IP wprowadzono funkcję Zipstream, która umożliwia kompresję bez uszczerbku dla jakości i użyteczności zarejestrowanego materiału wizyjnego. Flagowym produktem jest kamera sieciowa Axis P3905-R Mk II przeznaczona do dozoru w pojazdach kołowych i szynowych.

Coraz powszechniejsze w użyciu stają się kamery pokładowe z wbudowanymi mikrofonami. Możliwość rejestracji dźwięku poprawia efektywność działania kamery i ułatwia postępowanie wyjaśniające po zaistniałym zdarzeniu, np. utarczce słownej między pasażerami. Standardem są już kamery z aplikacjami kontrolującymi zachowanie kierowcy, które pomagają ustalić przyczynę zdarzenia – błąd ludzki albo okoliczności zewnętrzne. Kamery zainstalowane na zewnętrz pojazdów komunikacji miejskiej, które umożliwiają wyświetlanie obrazów na ekranach umieszczonych na deskach rozdzielczych maszynistów, mogą działać jak cyfrowe lusterka.

Dzisiejsze kamery sieciowe to już nie tylko urządzenia optyczne, ale również komputery o dużej mocy obliczeniowej, pozwalające na inteligentną analizę rejestrowanych obrazów. Zaawansowane algorytmy analityczne umożliwiają firmom transportowym wykrywanie pozostawionych przedmiotów oraz dostęp do istotnych danych na temat liczby pasażerów i ich zachowań, a nawet analizę pod kątem demograficznym. Ze względu na tempo rozwoju techniki i rosnący popyt na tego rodzaju usługi sieciowe kamery pokładowe z pewnością staną się kluczową częścią naszej wspólnej przyszłości – powiedział Jakub Kozak, dyrektor handlowy na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie w firmie Axis Communications.

Bezpośr. inf. Axis Communications

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony