Pobierz najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Zapomnij o przeszłości. Wkrocz w przyszłość systemów przeciwpożarowych dzięki zdalnym usługom

Printer Friendly and PDF


Bosch Security Systems od początku swojej obecności na polskim rynku przygotowuje i wprowadza produkty, narzędzia i rozwiązania usprawniające pracę na etapie projektowania, przygotowywania ofert, instalacji, uruchomienia, a nawet konserwacji systemów sygnalizacji pożarowej.

Jesteśmy przyzwyczajeni do dostępu do sieci w każdym miejscu i o każdej porze. Dostęp do skrzynki pocztowej ze smartfonu, dokładna nawigacja czy wideokonferencja z kimś z innej strefy czasowej to dziś norma, jednak w celu zarządzania systemami pożarowymi większość integratorów systemów korzysta z tradycyjnych narzędzi i metod dostępnych od lat, ponieważ zdalny dostęp jest oferowany w ograniczonym zakresie, a świadczenie satysfakcjonujących usług na najwyższym poziomie jest trudne lub wręcz niemożliwe. Rozwiązywanie problemów przez telefon jest czasami trudne i czasochłonne, a momentami może być frustrujące. W większości przypadków wymagany jest dojazd na miejsce do klienta, co wiąże się z kosztami. Zdarza się również, że problem jest na tyle niewielki, że rozwiązywany jest w kilka sekund jednym naciśnięciem przycisku. Często integratorzy systemów zarządzają wieloma systemami pożarowymi zainstalowanymi w różnych miejscach, więc zdalny dostęp może ułatwić im pracę, poprawić jakość usług i zarazem przynieść oszczędności.

Do kilku nowych rozwiązań, które w ostatnim czasie firma Bosch wprowadziła w systemach sygnalizacji pożarowej, należy usługa zdalnego dostępu do central serii FPA 5000 i FPA 1200, która ułatwi pracę integratorom i instalatorom systemów sygnalizacji pożarowej. Usługa ta umożliwia zdalne monitorowanie, obsługę, programowanie, a nawet serwis systemów sygnalizacji pożarowej.

Rys. 1. Elementy zdalnego połączenia

Zdalne połączenie to fundament usługi zdalnego serwisu

Usługa zdalnego dostępu usprawnia zdalną obsługę systemu przeciwpożarowego i umożliwia wyświetlanie zdalnie rejestrowanego obrazu. To znaczy, że można zdalnie zarządzać systemami przeciwpożarowymi klienta i w dowolnym miejscu analizować problemy w czasie rzeczywistym. Kolejnymi etapami unowocześnienia systemu jest wprowadzenie usług zdalnego serwisu i zdalnego powiadamiania.

Dzięki bezpiecznemu zdalnemu połączeniu możliwa jest:

  • instalacja,
  • konfiguracja,
  • serwis,
  • konserwacja.

Możemy mieć całodobowy dostęp do centrali sygnalizacji pożarowej lub sieci central. Możemy zdalnie programować system, pobierać i wysyłać informację konfiguracyjną w dowolnym miejscu, połączyć się z centralą w celu przeprowadzenia diagnostyki i konserwacji systemu. Firma wykonująca czynności instalacyjne lub konserwacyjne obniża koszty dojazdów i konserwacji, cały czas monitoruje system i poprawia swój czas reakcji, dzięki czemu może usatysfakcjonować klienta i jednocześnie zaoszczędzić czas i pieniądze.

Koncepcja bezpieczeństwa i realizacji zdalnego połączenia

Firma Bosch kładzie duży nacisk na bezpieczeństwo. W związku z tym usługa gwarantuje bezpieczeństwo połączenia i transmisji danych dla użytkowników systemu i instalatorów. Jednocześnie jest łatwa w instalacji i konfiguracji i nie wymaga wiedzy z zakresu IT. Udało się to osiągnąć dzięki internetowemu połączeniu centrali z bramą sieciową i serwerem w chmurze. Użytkownik musi podać swój identyfikator oraz kod dostępu. Połączenie internetowe może być realizowane poprzez DSL i GSM/UMTS za pośrednictwem sieci firmowej. Proponowanie rozwiązanie wymaga dodatkowego sprzętu w postaci bramy sieciowej, ale dostępny jest bezpłatny program służący do programowania centrali RPS. Dzięki temu nie musimy używać dodatkowego oprogramowania, żeby zrealizować połączenia. Platforma stworzona w chmurze umożliwia łatwy dostęp do zdalnego portalu, w którym dodajemy, rozszerzamy lub przedłużamy licencję i zarządzamy systemem. Licencja dodatkowo zabezpiecza system i daje wyłączność na połączenie firmie instalującej lub konserwującej. Jeden użytkownik może być właścicielem dowolnej liczby licencji i z jednego miejsca może nadzorować wiele systemów. Dodatkowe usługi związane ze zdalnym serwisem i powiadamianiem również będą możliwe dzięki tej platformie. Nowe rozwiązanie firmy Bosch ma chronić przed nieautoryzowanym dostępem do central FPA500 i FPA1200 oraz przypadkowym wpływem na sposób działania systemu.

Monika Kołodziejczyk
Regional Marketing Product Manager Fire
Robert Bosch

 

Zabezpieczenia 6/2015

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony