Pobierz
najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Jak poznać motywację klienta?

Printer Friendly and PDF

Sieć kamer IP jest czymś więcej niż narzędziem pozwalającym stwierdzić, kto wszedł do sklepu, a kto z niego wyszedł. Z kamerami mogą współpracować inteligentne aplikacje ułatwiające zrozumienie, czym kierują się ludzie na zakupach. Ta wiedza umożliwia poprawę wyników sprzedaży.

Są sieci handlowe, w których prowadzona jest stała analiza sektora handlu detalicznego pod kątem zachowania się klientów na terenie sklepów, ich świadomych i podświadomych reakcji oraz czynników wpływających na podejmowanie decyzji podczas zakupów. Firmy wykorzystują obrazy z kamer pracujących w wizyjnym systemie dozorowym do kontrolowania sprzedaży określonych produktów oraz do analizy ruchu na wyznaczonych obszarach sklepów. Stwierdzono, że w przypadku takiej działalności decydujące znaczenie ma jakość obrazów dostarczanych przez kamery, ich dostępność oraz możliwość przemieszczania kamer w zależności od potrzeb.

Takie wymagania spełniają kamery IP, które mogą „towarzyszyć” klientom podczas zakupów –w niezauważalny sposób, na całym obszarze sklepu. Na podstawie analizy obrazów z kamer IP można oceniać, jak długo klienci przebywają w pobliżu półek, na których znajdują się dane produkty, stwierdzić, czy klienci czytają informacje zamieszczane na opakowaniach, a także sprawdzić, czy mają problemy z odnalezieniem określonych produktów. Wszystkie te czynniki mogą być brane pod uwagę podczas aranżacji przestrzeni sklepowej i mają znaczny wpływ na wyniki sprzedaży.

fot1

Fot. 1. Axis Camera Companion zapewnia ostry i przejrzysty obraz w standardzie HDTV

W podobny sposób inne aplikacje mogą być wykorzystane do wyznaczania tras, po których najczęściej poruszają się klienci, i tworzenia tak zwanych map cieplnych, które dostarczają czytelnych informacji dla pracowników sklepu i umożliwiają wybór miejsca ekspozycji najbardziej poszukiwanych towarów. Dane uzyskane w wyniku analizy map cieplnych pozwalają na wyznaczenie miejsc na terenie sklepu, w których należy wystawiać towary kupowane przeważnie w pośpiechu, a także miejsc, w których zagęszczenie klientów może być nadmierne (likwidacja takich zatorów także prowadzi do zwiększenia sprzedaży).

Obrazy z kamer IP mogą być przydatne także do kontroli pracy punktów kasowych i rozładowywania kolejek. Najnowsze badania przeprowadzone na terenie Wielkiej Brytanii przez bank Barclays wykazały, że jedna piąta potencjalnych nabywców rezygnuje z zakupów, gdy musi stać w kolejce ponad dwie minuty, a dwie trzecie w ogóle nie robi zakupów, jeżeli kolejka do kasy jest długa. Stwierdzono także, że ponad połowa potencjalnych nabywców nawet nie wchodzi do sklepu, jeżeli już przy wejściu widoczne są kolejki do kas. Ma to bardzo zły wpływ na ostateczny wynik finansowy w handlu detalicznym.

By usprawnić pracę punktów kasowych, można wykorzystać obrazy z kamer IP oraz aplikacje dostarczające danych na temat długości tworzących się kolejek, średniego czasu oczekiwania oraz czasu poświęcanego na rozliczenie klientów. Na tej podstawie można wyznaczyć optymalną liczbę czynnych punktów kasowych oraz liczbę osób obsługujących klientów. Przekłada się to na realne korzyści finansowe związane ze wzrostem sprzedaży w godzinach największego ruchu. Taki system pracy umożliwia osobom zarządzającym sklepem przewidywanie potencjalnych komplikacji i uniknięcie sytuacji wymykających się spod kontroli.

Kontrola ruchu osób przeprowadzana z wykorzystaniem aplikacji zliczających ludzi widocznych na danym obszarze pozwala pracownikom sklepu na optymalizację procesu obsługi klientów, a także dostarcza narzędzi umożliwiających szybką ocenę skuteczności akcji promocyjnych oraz wysiłków związanych z marketingiem. Informacje na ten temat i inne dane mogą być pobrane z systemu zarządzającego pracą sklepu, pracującego w tej samej sieci co wizyjny system dozorowy, przez co są jednocześnie dostępne dla wielu użytkowników. Dzięki temu nie zachodzi konieczność ręcznej obróbki jakichkolwiek danych. Informacje statystyczne z wielu punktów sprzedaży mogą być sprawdzane i przetwarzane w czasie rzeczywistym w jednostce nadrzędnej, co umożliwia podejmowanie natychmiastowych działań doraźnych lub długoterminowych.

fot2

Fot. 2. Interfejs graficzny wizyjnego systemu dozorowego Axis Camera Companion

Wskaźnikiem skuteczności działania punktu handlowego jest współczynnik konwersji rozumiany jako stosunek liczby osób odwiedzających daną placówkę handlową do liczby osób, które dokonały zakupów. Obserwacja bieżących wartości współczynników konwersji umożliwia szybką ocenę metod oraz procedur stosowanych w celu zwiększenia sprzedaży w poszczególnych sklepach.

Wykorzystanie różnorodnych aplikacji analizujących obrazy z kamer IP pozwala osobom zarządzającym placówkami handlowymi zrozumieć decyzje klientów. Jest to bardzo skuteczny sposób poprawiania wyników sprzedaży i uzyskiwania wyraźnej przewagi nad konkurencją, która nie stosuje takich metod zarządzania.

Johan Åkesson
Business Development Director Retail
Axis Communications

 

Zabezpieczenia 5/2014

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony