Pobierz najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Elektroniczne systemy kontroli dostępu firmy Winkhaus

Printer Friendly and PDF

 

Fot. 1. System blueSmart kontroluje dostęp do pomieszczeń w ekskluzywnym salonie samochodowym Auto Fus w Warszawie (projekt i fot. Arte studio architektoniczne) 

Elektroniczne systemy kontroli dostępu Winkhaus są wykorzystywane w wielu obiektach w Europie Zachodniej. Wyposażono w nie biurowce, hotele, szpitale, szkoły i nowoczesne lotniska. Najnowocześniejsze rozwiązania – systemy blueSmart i blueCompact – od niedawna są oferowane także na rynku polskim. Na targach SECUREX cieszyły się one dużym zainteresowaniem specjalistów z branży.

Firma Winkhaus ma wieloletnie doświadczenie w branży zabezpieczeń mechanicznych, a od kilku lat specjalizuje się także w innowacyjnych rozwiązaniach z dziedziny kontroli dostępu. Te ostatnie zaprezentowała na tegorocznych targach SECUREX w Poznaniu.

Kontrola dostępu w sieci wirtualnej 

Pierwszy z zaprezentowanych na targach produktów z dziedziny zabezpieczeń elektronicznych to blueSmart – zaawansowany system kontroli dostępu do obiektów o różnej wielkości, który umożliwia bezprzewodowe przesyłanie i wymianę danych w tzw. sieci wirtualnej i służy do wygodnego administrowania rozległymi systemami kontroli dostępu. 

blueSmart bazuje na wkładkach elektronicznych, które są w pełni zgodne pod względem wymiarów z ich mechanicznymi odpowiednikami i wyposażone we własne zasilanie. Do otwierania drzwi służą elektroniczne klucze wyposażone w chip z danymi dostępowymi. Elektroniczny klucz należy wsunąć do wkładki i obrócić. Wkładki rejestrują w swej pamięci wszystkie użycia kluczy – zarówno uprawnione, jak i nieuprawnione – wraz z datą i godziną zdarzenia. Transmisja danych między wkładkami i kluczami odbywa się bezprzewodowo. 

System elektronicznych wkładek blueSmart wykorzystuje klucz jako nośnik informacji. Dane są przesyłane między komponentami systemu blueSmart w obu kierunkach. Punktem wyjściowym dla danych jest czytnik dostępowy umieszczony przy wejściu do budynku. To tutaj kończy się połączenie przewodowe z komputerem zarządzającym systemem, a zaczyna się połączenie w sieci wirtualnej. 

Fot. 2. blueSmart dobrze sprawdza się w drzwiach szklanych, ponieważ nie wymaga okablowania

 

Aktualizacja praw dostępu 

Użytkownik systemu blueSmart co określony czas (z reguły co jeden dzień) pobiera na klucz swoje prawa dostępu po zbliżeniu go do czytnika. Przy okazji informacje zapisane na kluczu są przekazywane do czytnika i trafiają do bazy danych programu zarządzającego. Klucz pobiera z wkładek informacje o zdarzeniach oraz o stanie znajdujących się w nich baterii. W ten sposób administrator systemu uzyskuje dostęp do pełnego rejestru wejść i na bieżąco może kontrolować stan baterii. Wszelkie zmiany praw dostępu czy też czasu ważności klucza są wysyłane do czytnika zaraz po wprowadzeniu. Aktualizując swój klucz w czytniku, użytkownik pobiera nowy, zmodyfikowany plan dostępu dla klucza. Takie rozwiązanie pozwala na niezwykle elastyczne i komfortowe zarządzanie prawami dostępu. 

Co w przypadku zgubienia klucza? By zachować bezpieczeństwo, w systemie mechanicznym trzeba byłoby wymienić przynajmniej część wkładek. W przypadku blueSmarta administrator blokuje zgubiony klucz w systemie, a informacja o blokadzie zostaje wysłana do czytnika. Po upłynięciu terminu ważności klucza nie będzie możliwa jego ponowna aktualizacja, ponieważ w czytniku jest już informacja o blokadzie. Jeśli potrzebne jest natychmiastowe zablokowanie klucza, należy „poinformować” właściwe wkładki o blokadzie za pomocą dołączonego do systemu programatora. 

Fot. 3. Działanie systemu blueCompact bazuje na wykorzystaniu aktywnego klucza, w którym przechowywane są dane systemowe, oraz aplikacji na smartfony, która pozwala zarządzać kluczami

 

Różne zastosowania

Mechaniczne właściwości wkładek blueSmart sprawiają, że można wyposażyć w nie praktycznie każde drzwi przygotowane do montażu zwykłych wkładek. To idealne rozwiązanie zarówno w przypadku obiektów nowych, jak i budynków modernizowanych. Instalacja wkładek blueSmart nie wymaga żadnego okablowania, więc montaż jest bardzo łatwy. Należy podkreślić, że rozbudowa i modyfikacja systemu blueSmart również nie nastręcza żadnych trudności. Zmiany wprowadzane są kilkoma kliknięciami na komputerze administratora systemu. 

W kluczach blueSmart można zastosować dodatkowy transponder zgodny z systemem używanym już w obiekcie. Ten sam klucz może na przykład obsługiwać system rejestracji czasu pracy i identyfikować właściciela przy rozliczeniu w zakładowej stołówce. 

Z dobrodziejstw systemu blueSmart korzystają już użytkownicy kilku obiektów w Polsce. Zastosował go jeden z największych dilerów samochodów marki BMW i jedyny przedstawiciel firmy Rolls Royce w Polsce – Auto Fus Tadeusz Fus z Warszawy. W dwóch salonach sprzedaży i serwisie zamontowano 25 wkładek systemowych oraz czytnik online. Zdecydowana większość drzwi, które tam się znajdują, jest w całości wykonana ze szkła, więc doprowadzenie kabli do zamków byłoby trudne, a przede wszystkim nieestetyczne. blueSmart sprawdził się znakomicie, ponieważ elektroniczne wkładki są dyskretnie ukryte w otworach szyldów drzwiowych. 

System blueSmart zastosowano również w nowoczesnym biurowcu firmy Consultronix w podkrakowskich Balicach. Consultronix jest dostawcą sprzętu medycznego, ekspertem w dziedzinie mikrochirurgii oka, dermatologii, diagnostyki obrazowej, urologii, onkologii, kardiologii interwencyjnej oraz kardiochirurgii. 

blueSmart może działać także w zakładach produkcyjnych. Korzysta z niego wielu producentów, m.in. firma Plastbud z Bochni oferująca wysokiej jakości stolarkę okienną z PCW i aluminium. Nowoczesny zakład tej firmy wyposażony jest w 31 elektronicznych wkładek i czytnik blueSmart. 

Fot. 4. Podczas kontaktu klucza z czytnikiem dane dotyczące praw dostępu w systemie blueSmart są aktualizowane 

 

blueCompact – system dostosowany do mniejszych obiektów 

Na targach Securex swoją polską premierę miał „młodszy brat” blueSmarta – system kontroli dostępu blueCompact. Nowy system działa podobnie jak blueSmart, ale jest dostosowany do mniejszych obiektów, np. domów, rezydencji, biur lub gabinetów, w których wykorzystuje się nie więcej niż 25 wkładek i 99 kluczy. Jego zaletami są łatwość obsługi, elastyczność i możliwość sterowania za pomocą urządzeń mobilnych. 

W odróżnieniu od blueSmarta, który jest zarządzany za pośrednictwem zaawansowanego oprogramowania umożliwiającego administrowanie złożonymi systemami, blueCompact jest obsługiwany za pomocą darmowej aplikacji na smartfony. Aplikacja ta została dopracowana pod każdym względem. Zawiera instrukcje objaśniające krok po kroku instalację i użytkowanie systemu. Jest dostępna w języku polskim, zapewnia banalnie prostą obsługę i dostosowano ją do systemów operacyjnych Android oraz iOS. 

Fot. 5. Dyskretny wygląd wkładek blueSmart sprawia, że dobrze komponują się z drzwiami niezależnie od stylu obiektu

 

Najważniejszym elementem systemu blueCompact jest aktywny klucz, na którym zapisana jest pełna konfiguracja systemu. Klucz ten, nazywany kluczem master, jest wyposażony w moduł Bluetooth, za pomocą którego komunikuje się z aplikacją. Wkładki oraz klucze użytkowników są programowane z użyciem klucza głównego, a aplikacja jest „przeglądarką” danych. Systemem blueCompact można zarządzać za pomocą różnych urządzeń, ponieważ najważniejsze dane są zapisane w kluczu głównym, a nie w aplikacji. 

System blueCompact, podobnie jak blueSmart, cechuje łatwe i wygodne zarządzanie dostępem. Do zarządzania wykorzystujemy smartfon, a nie komputer administratora. W razie zgubienia klucza nie trzeba wymieniać wkładki – wystarczy zablokować go za pomocą aplikacji. Możliwy jest wgląd w rejestr wejść i łatwe kontrolowanie stanu baterii we wkładkach. 

Fot. 6. Podstawowe komponenty systemu blueSmart to elektroniczna wkładka, klucz i czytnik

 

Oba systemy firmy Winkhaus, zaprezentowane na targach SECUREX, spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem. Zdaniem profesjonalistów ich największe atuty to łatwość instalacji, poprawa bezpieczeństwa, wielość możliwych zastosowań, wygoda obsługi, dyskretny wygląd, a także stosunkowo niskie koszty związane z instalacją oraz eksploatacją. Wyjątkowość systemu blueCompact została dostrzeżona przez kapitułę konkursu MTP, która wyróżniła go Złotym Medalem MTP na targach Securex 2016. 

Miron Łukaszczyk
Winkhaus Polska 

 

Zabezpieczenia 4/2016

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony