Pobierz najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Od Radmora do IP

Printer Friendly and PDF

Gdy zaczynałem moją przygodę w branży zabezpieczeń w 1995 roku, firma, w której wówczas pracowałem, wykorzystywała klasyczną łączność radiową. Nie było to jeszcze standardem, więc stanowiło dodatkowy walor handlowy. Wraz z upływem czasu łączność radiowa upowszechniała się, poprawiała się jakość sprzętu, pojawiały się nowinki, takie jak kody squelch, identyfikacja, kodery. Niektóre firmy przymierzały się nawet do budowy sieci trunkingowych.

Wraz z upowszechnianiem się wykorzystania sieci GSM sytuacja zaczęła się zmieniać. Zaczęło się od „cegły” dla prezesa i prostego telefonu komórkowego na posterunku. Sieci radiowe zaczęły odchodzić w niepamięć. Pagery znikały, gdyż GSM umożliwił prostsze i często tańsze rozwiązania, w dodatku nie ograniczone zasięgiem posiadanych retransmiterów. Sytuacja ustabilizowała się na lata. Ochroniarze powszechnie korzystali z łączności telefonicznej GSM. Dotyczy to również grup interwencyjnych.

Ze względu na zarządzanie kosztami to wszystko wydaje się optymalne – jest jeden stały rachunek, nie ma biurokracji i obciążeń (w tym finansowych) związanych z koniecznością posiadania pozwoleń. Można jednak powiedzieć, że – w pewnym sensie – zmniejszono szybkość komunikacji. Prosty schemat „wciśnij i mów” miał swoje zalety. Co prawda operatorzy GSM oferowali taką usługę, lecz jej koszt skutecznie uniemożliwiał wykorzystanie jej w branży, w której marże nie są wysokie.

Utrwalony status quo spowodował, że nie od razu przekonałem się do rozwiązania alternatywnego, jakim jest RoIP. Wręcz przeciwnie. Pomyślałem, że przecież mamy telefony i to wystarczy. Dopiero później uznałem, że faktycznie można mieć jedno i drugie. Może to kwestia utrwalonego wzorca. Można więc inaczej – można mieć to, co najlepsze z obu światów.

RoIP, czyli przesyłanie dźwięku w kanale GPRS, nie jest czymś nowym i nie jest szczególnie skomplikowane, jednak umożliwienie użytecznego zastosowania komercyjnego już nie jest tak banalne. Trzeba uzyskać odpowiednią prędkość transmisji danych, odpowiednią jakość dźwięku i jak najmniejsze obciążenie serwera podczas równoległej transmisji do wielu urządzeń. Po dość długim poszukiwaniu dostawcy usług i tuż przed decyzją o samodzielnym opracowaniu potrzebnego rozwiązania porozumieliśmy się z firmą DGT.

Od ponad 26 lat specjalnością firmy DGT jest produkcja zintegrowanych systemów łączności dyspozytorskiej oraz urządzeń do bezprzewodowej transmisji danych (m.in. ruterów i modemów). W systemach łączności dyspozytorskiej stosowane są przewodowe i radiowe środki łączności. Systemy te są wykorzystywane na specjalistycznych stanowiskach operatorskich, na których operator – korzystając z konsoli z ekranem dotykowym – przyjmuje zgłoszenia, dokonuje ich analizy i dalszej dystrybucji, a przede wszystkim zajmuje się kierowaniem pracą podległych mu służb. System jest przeznaczony przede wszystkim dla instytucji i służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne.

 

Fot. Kronos Voice

 

W ramach rozwoju swej linii produktowej firma DGT stworzyła rozwiązanie PTT Connect, czyli dokładnie to, co mieliśmy zamiar opracować samodzielnie. Szukając rynków zbytu dla swoich produktów, firma natrafiła, rzecz jasna, na naszą branżę. Dalej sprawy potoczyły się szybko.


Powszechne stosowanie Kronosa przez agencje ochrony i otwartość na integrację wzbudziły zainteresowanie firmy DGT na pierwszej konferencji branży ochrony, w której firma ta uczestniczyła, i w konsekwencji mamy przyjemność zaprezentować Państwu rozwiązanie Kronos Voice.


Kooperacja zaowocowała nie tylko nowym produktem w naszej ofercie, ale również zupełnie nową koncepcją ochrony fizycznej. Uzyskuje się dzięki niej poprawę jakości komunikacji i redukcję liczby urządzeń na posterunku ochrony. Funkcję telefonu, systemu obchodowego, latarki i przycisku napadowego może pełnić jedno urządzenie – telefon przemysłowy z zestawem aplikacji DGT/NEXT!. Można dzięki temu ograniczyć koszty.

Dzięki rozwiązaniu Kronos Lock (przemianowanemu rozwiązaniu marki MobiLock) telefon przemysłowy nie może być używany w sposób niewłaściwy, nie może być wyłączany i wyciszany, jego ekran nie może zostać wygaszony, a pracownik ochrony nie może zmienić jego ustawień. Ponadto można zdalnie aktualizować oprogramowanie oraz – również zdalnie – sprawdzać poziom naładowania baterii i lokalizację użytkownika urządzenia.

Oczywiście wybór telefonu należy do użytkownika. Można wybrać tanie urządzenia, jeżeli ma się świadomość ich częstszej wymiany, lub kupić telefony CAT. Wszystko zależy od tego, jaka podatność na uszkodzenia będzie w danym przypadku akceptowalna. Według mnie warto zainwestować w sprzęt średniej klasy.


Sama organizacja połączeń w obrębie Kronos Voice umożliwia:

  1. Połączenia grupowe. Użytkownik wybiera grupę rozmówców, do której chce dołączyć. Jako członek tej grupy może mówić do pozostałych po naciśnięciu przycisku PTT.
  2. Połączenia indywidualne. Dostępni użytkownicy są osiągalni z poziomu listy kontaktów lub mapy. Po wybraniu danego użytkownika można skontaktować się z nim indywidualnie.
  3. Połączenia priorytetowe (np. alarmowe lub z dyspozytorem). W przypadku nawiązania połączeń priorytetowych pozostałe połączenia w danej grupie zostają automatycznie przerwane.

Oczywiście znamy przypadki, w których łączność radiowa jest wykorzystywana na części posterunków ochrony obok telefonów komórkowych. Z naszego (jako integratora) punktu widzenia jest to sytuacja niedopuszczalna. Radio Box pozwoli nam połączyć dwie techniki – klasyczną radiową oraz Kronos Voice – w jedną całość. Operator może obsługiwać w jednym miejscu obie formy łączności.

Z obchodami ma związek:

  • meldowanie się na punktach kontrolnych (kody QR, iBeacon znaczniki RFID),
  • przycisk „panika”,
  • lokalizacja z użyciem GPS,
  • funkcja „zadzwoń do mnie”.

Ze względu na to, że wykorzystujemy telefon, dostępne są także inne funkcje:

  • latarka (w wybranych modelach telefonów),
  • zapis czasu pracy pracowników,
  • obsługa protokołu iBeacon,
  • proste procedury podczas patrolu,
  • podawanie numerów, z którymi można nawiązać połączenie.

Możliwe jest rozliczenie czasu pracy na bazie informacji z telefonu i sprawdzenie obecności pracownika w wyznaczonym miejscu, w określonym czasie, bez jego udziału.

Jedno urządzenie zastępuje nam kilka urządzeń odrębnych. Uzyskujemy zupełnie nową jakość komunikacji, nowe możliwości rejestrowania pracy, a także redukujemy koszty zarządzania sprzętem i danymi.

Pierwsze wdrożenia utwierdzają nas w przekonaniu, że kolejna innowacja przyjmie się i ustanowi nowy standard. Integracja, którą się zajmujemy ma sens. Dotyczy to zarówno sprzętu, jak i oprogramowania. Zapraszamy – konta testowe czekają!

Sławomir Piela
Kronos

 

Zabezpieczenia 4/2018

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony