Pobierz najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Bezpieczeństwo obrotu gotówkowego w sieciach handlowych

Printer Friendly and PDF

Analizując strukturę obiegu banknotów oraz monet w Polsce w ciągu pięciu ostatnich lat, można zauważyć wzrost liczby banknotów i monet w obiegu gotówkowym. Według danych opublikowanych przez Narodowy Bank Polski pod koniec IV kwartału 2014 r. w obiegu gotówkowym było 1,53 mld banknotów i 14,48 mld monet. Oznacza to 34-procentowy wzrost liczby banknotów i 30-procentowy wzrost liczby monet na rynku polskim w stosunku do roku 2010*. Wszystko wskazuje na to, że ten trend utrzyma się w nadchodzących latach.

*Na podstawie informacji zawartych na stronie Narodowego Banku Polskiego (http://www.nbp.pl/home.aspx?f=/statystyka/pieniezna_i_bankowa/struktura-obiegu.html).

Rys. 1. Struktura obiegu banknotów i monet w latach 2010–2015

 

Wszystko wskazuje również na to, że odchodzenie od tradycyjnej formy płatności, czyli płatności gotówkowej, będzie procesem powolnym i nie ma co liczyć na rewolucję. W polskich realiach płatności gotówkowe stanowią zdecydowaną większość. Polacy najczęściej płacą za zakupy gotówką. W obliczu globalnej konkurencji oraz zwiększającej się ilości pieniędzy w obiegu sieci handlowe będą potrzebowały usprawnień, które zapewnią właściwy poziom zabezpieczenia gotówki i zwiększą wydajność jej obsługi. Nie od dziś wiadomo, że z obsługą gotówki wiąże się konieczność ponoszenia wielu kosztów. Z pomocą przychodzą urządzenia z rodziny SafeCash Retail Deposit firmy Gunnebo.

Fot. 1. Rodzina urządzeń SafeCash

 

Jednym z zadań urządzenia SafeCash Retail Deposit jest zmniejszenie ilości zbędnej gotówki w sklepie. Zdeponowana w urządzeniu gotówka jest automatycznie liczona i sprawdzana pod kątem autentyczności. Następnie trafia do bezpiecznego sejfu, który jest integralną częścią urządzenia. Rzeczywista ilość gotówki w każdym z sejfów może być stale kontrolowana za pomocą oprogramowania monitorującego. Urządzenia mają możliwość identyfikacji użytkowników. Zapłata jest księgowana na koncie sklepu. Gdy sejf jest zapełniony, system wysyła komunikat o konieczności wizyty konwoju celem zabrania nadwyżek gotówki ze sklepu. Nowoczesna technologia umożliwia ograniczenie kontaktu pracowników sklepu z pieniędzmi. Urządzenie SafeCash Retail Deposit sprawdza, liczy i sortuje pieniądze, którymi płacą klienci – banknoty oraz bilon. Pieniądze są zabezpieczone przed kradzieżą, nie ma ryzyka przyjęcia sfałszowanych banknotów lub monet oraz niezgodności w saldzie kasowym, a czas potrzebny do zamknięcia kasy jest ograniczony do minimum. Inwestycja charakteryzuje się wysoką stopą zwrotu.

Anna Sadłowska
Gunnebo Polska

 

Zabezpieczenia 4/2015

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony