Według najnowszych informacji pochodzących z bazy danych IHS Markit, które dotyczą inteligentnych urządzeń domowych, wartość globalnego rynku tych urządzeń wzrośnie prawie pięciokrotnie z 41 miliardów dolarów w 2018 r. do ponad 192 miliardów w 2023 r.
Najszybciej rozwijane urządzenia dostępne na tym rynku to elementy oświetleniowe, inteligentne głośniki i zautomatyzowane urządzenia domowe. W 2018 r. Stany Zjednoczone były na czele, wygenerowawszy około 35 procent dochodów na globalnym rynku. Drugie miejsce zajmowały Chiny, które miały 18-procentowy udział.
– Atrakcyjność inteligentnego domu polega na tym, że działanie zainstalowanych w nim urządzeń można dostosować, aby spełnić surowe wymagania zaawansowanych użytkowników lub zaspokoić najprostsze potrzeby amatorów związane z automatyzacją – powiedział Blake Kozak, główny analityk IHS. Niezależnie od umiejętności i oczekiwań klientów rynek inteligentnych domów ulega ciągłym przekształceniom, zaś oferowane rozwiązania znacznie wykraczają poza potrzeby wynikające z eksploatacji domów jednorodzinnych. Tak duże możliwości budzą jednak obawy o zachowanie prywatności mieszkańców i efektywność wykorzystania zaawansowanych technik. Najbliższe miesiące będą decydującym momentem dla rynku inteligentnych domów, ponieważ istniejące firmy i usługodawcy dostosują swoje strategie i pozycje, aby zachować konkurencyjność, także w stosunku do nowych graczy którzy chcą zwiększyć swój udział w rynku.
Firmy związane z rynkiem inteligentnych domów spoglądają w przyszłość
Do firm, które chcą wyraźnie zaznaczyć swoją obecność na rynku inteligentnych domów, należy IKEA, a także nowicjusze, np. Wyze, którzy oferują bardzo tanie urządzenia.
Główni gracze dokonają zasadniczych zmian strategii, aby zwiększyć swoją konkurencyjność. Na przykład firma Google zakończyła właśnie swój program „Works with Nest”. Innym przykładem jest osiągnięcie zgodności Alexy firmy Amazon z wymaganiami HIPPA (Health Insurance Portability and Accountability Act). Firma Ring zajmuje się segmentem rynku związanym z małymi przedsiębiorstwami. Comcast koncentruje się na platformie Xfinity i udoskonala swoją strategię dotyczącą udostępniania treści multimedialnych. Tymczasem Centrica, która oferuje inteligentne urządzenia domowe marki Hive, planuje skupić swoją aktywność na rozwiązaniach i usługach mających związek z dostarczaniem energii.
Oprogramowanie, analiza i powiązania partnerskie
Krótki zastój w rozwoju sprzętu skłonił firmy zajmujące się inteligentnymi domami do wprowadzania ulepszeń dzięki oprogramowaniu, analizom, przejęciu mniejszych firm i zacieśnieniu współpracy. Wkrótce nadejdzie jednak kolejna zmiana sprzętu – nowe inteligentne głośniki od firm Google, Apple i Samsung, a także propozycje dla firm ubezpieczeniowych i dla budowniczych kompleksów apartamentów.
Popularność inteligentnych domów w USA rośnie pomimo obaw o prywatność
W 2018 r. udział inteligentnych budynków w rynku budowlanym w USA wyniósł 38 procent. Dalszy postęp może być jednak utrudniony z powodu obaw o prywatność. IHS Markit doradza dostawcom urządzeń, aby podjęli działania mające na celu rozwianie obaw konsumentów.
Szybkie wprowadzanie innowacji często skutkuje spekulacjami i brakiem zaufania – powiedział Kozak. Z tego powodu firmy zajmujące się inteligentnymi domami powinny zachować jak największą przejrzystość w zakresie wykorzystania danych przetwarzanych przez systemy inteligentnych domów. Powinny także dążyć do tego, by dane były przetwarzane w urządzeniach krańcowych, co zmniejsza zapotrzebowanie na systemy obliczeniowe w chmurze, które przesyłają prywatne dane przez Internet. Oferując inteligentny dom, dostawca powinien również dołożyć starań, aby zachować zgodność ze standardami i przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i opieki nad seniorami. Dzięki uwzględnieniu większej liczby standardów i przepisów innowacje w inteligentnym domu nie będą dla konsumentów źródłem niepokoju.
IHS Markit
Opracowanie: Redakcja