Odpowiednia organizacja i zarządzanie uprawnieniami w systemach kontroli dostępu umożliwia sprawne i bezpieczne funkcjonowanie firm w budynkach. Bez względu na rozmiar obiektu i liczbę korzystających z niego użytkowników kontrola dostępu jest ważna ze względu na ochronę dóbr materialnych oraz bezpieczeństwo pracowników.
Mechaniczne systemy z kluczem uniwersalnym (ang. master key), które są obecnie stosowane, mają sporo wad. Jedną z nich jest niemożność zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w przypadku zgubienia klucza. Z reguły klucz używany w takim systemie służy do otwierania wielu pomieszczeń. Mogą być ich dziesiątki, a nawet setki. Jeżeli zostanie zgubiony, trzeba wymienić albo przekodować dużą liczbę wkładek. To kosztowna i czasochłonna operacja, która często okazuje się nieopłacalna. Rozwiązaniem jest zastosowanie elektronicznego systemu kontroli dostępu.
Kontrola dostępu do pomieszczeń
Firma Winkhaus, która od ponad 160 lat jest dostawcą zabezpieczeń mechanicznych, od kilkunastu lat oferuje również innowacyjne i niezawodne elektroniczne systemy kontroli dostępu. Jednym z nich jest blueSmart. W systemie blueSmart wykorzystane są elektroniczne wkładki, których wymiary są zgodne z wymiarami najczęściej używanych wkładek mechanicznych. Instalacja systemu kontroli dostępu Winkhaus blueSmart sprowadza się do wymiany wkładek we wszystkich drzwiach znajdujących się w obiekcie. Jest to operacja szybka i bezinwazyjna, ponieważ wszystkie wkładki są wyposażone w baterie i nie wymagają kłopotliwego okablowania.
Zaletą wkładek stosowanych w systemie blueSmart jest ich długi czas pracy. Wkładki do drzwi wewnętrznych mogą działać nawet sześć lat, a wkładki do drzwi zewnętrznych nawet dziesięć lat bez konieczności wymiany baterii, w zależności od liczby użyć. System blueSmart to jednak nie tylko wkładki. Dostęp do pomieszczeń uzyskuje się, korzystając z klucza, na którym zapisane są informacje o uprawnieniach dotyczących dostępu. Podobnie jak w systemach mechanicznych, klucz jest wkładany do wkładki i obracany, co powoduje przesunięcie rygla zamkowego. Wkładki blueSmart nadają się więc do każdych drzwi wyposażonych w zamek z klasyczną wkładką profilową.
Klucze blueSmart pełnią w systemie rolę nośników informacji o uprawnieniach dotyczących dostępu. To na podstawie danych zapisanych w kluczu wkładka pozwala bądź nie pozwala na obrót klucza i tym samym odryglowanie lub zaryglowanie zamka. Transmisja danych między kluczem a wkładką jest oparta na technice RFID, w której pasywny klucz korzysta z energii dostarczanej przez zasilaną bateryjnie wkładkę. Klucze użytkowników są więc bezobsługowe.
Sterowanie urządzeniami elektrycznymi
Klucze blueSmart, w założeniu przeznaczone do obsługi wkładek systemowych, mogą pełnić również inne role. Za pomocą swojego klucza użytkownik może obsługiwać także inne systemy i urządzenia. Popularnym uzupełnieniem systemu kontroli dostępu Winkhaus blueSmart są czytniki sterujące urządzeniami elektrycznymi. Za pomocą klucza użytkownik może otwierać szlabany, sterować oświetleniem czy włączyć w dozór system alarmowy.
Elektroniczny klucz blueSmart może być zastosowany również w innych systemach sterowania lub kontroli dostępu, jeżeli potrzebna będzie identyfikacja użytkownika. Wystarczy zadbać o to, by czytnik obcego systemu był zgodny z typem transpondera RFID zastosowanym w kluczu blueSmart. Takim kluczem można np. obsługiwać system rejestracji czasu pracy, sterować windą albo uruchomić jakąś maszynę lub pojazd.
Korzystanie z drukarek
Niezbędnym wyposażeniem każdego biura są urządzenia drukujące. Dostęp do nich również można zabezpieczyć kluczem blueSmart. Aby wydrukować dokument, użytkownik będzie musiał najpierw zalogować się kluczem blueSmart w czytniku umieszczonym przy drukarce. To zapewnia poufność i bezpieczeństwo informacji. Niezależnie od drukowania, również skanowanie dokumentów za pomocą urządzeń kopiujących może być zabezpieczone kluczem blueSmart. Po zalogowaniu pliki zeskanowanych dokumentów zostaną wysłane na wcześniej zapisany adres email właściciela klucza.
Fot. 1. Aktywny klucz umożliwia otwarcie wkładki, w której rozładowała się bateria. Może także na krótki czas przejąć funkcję klucza użytkownika
Jeśli z jakichś powodów nie jest możliwe wyposażenie obcego systemu w czytnik zgodny z transponderem RFID zastosowanym w kluczu blueSmart, można wyposażyć klucz w dodatkowy, właściwy dla danego systemu transponder. Klucz będzie więc mógł obsługiwać komponenty systemu blueSmart oraz inne funkcjonujące w obiekcie instalacje, które działają z wykorzystaniem techniki RFID.
Fot. 2. Wkładka elektroniczna Winkhaus blueSmart ma taki sam kształt i wymiary jak najpopularniejsze wkładki mechaniczne dostępne w sprzedaży
Łatwa zmiana praw dostępu
System blueSmart został zaprojektowany z myślą o firmach, instytucjach oraz placówkach oświatowych i medycznych. W takich obiektach naturalna jest częsta zmiana praw dostępu. Oprócz tego możliwe jest zgubienie kluczy. Łatwość i szybkość wprowadzania zmian czy zablokowania kluczy ma zatem decydujące znaczenie. Dzięki wygodnemu i łatwemu w obsłudze oprogramowaniu zarządzanie systemem blueSmart nie sprawia żadnych trudności. Administrator systemu wprowadza na swoim komputerze zmiany, które trafiają do bazy danych na serwerze. Oprogramowanie zapewnia stałą wymianę informacji z czytnikiem aktualizującym klucze. Użytkownicy kluczy mają obowiązek skorzystania z tego czytnika w pewnych odstępach czasu. W ten sposób prawa dostępu są zapisywane na kluczach, a potem przenoszone za ich pomocą do wkładek. Czas ważności klucza, czyli okres, po którym trzeba go ponownie aktywować w czytniku, może być zmieniany.
Fot. 3. Czytnik z ekranem dotykowym. Dodatkowe zabezpieczenie wejścia kodem cyfrowym za pomocą czytnika z ekranem dotykowym
Aktywowanie klucza za pomocą czytnika polega na zbliżeniu go do tego urządzenia. To wystarcza, by w kolejnym, z góry ustalonym okresie umożliwić użytkownikowi dostęp do wybranych pomieszczeń. Są jednak sytuacje, w których aktywacja klucza do strategicznych pomieszczeń powinna być dodatkowo zabezpieczona. Można wówczas użyć czytnika z wyświetlaczem, który przy aktywacji określonych kluczy będzie wymagał podania kodu PIN.
Dostęp do mebli i witryn
Kontrola dostępu to nie tylko sterowanie drzwiami i przejściami. Oprócz podstawowych komponentów systemu blueSmart, takich jak wkładki, czytniki i klucze, firma Winkhaus oferuje również zamki elektryczne do wszelkiego rodzaju mebli biurowych. Użytkownik może swoim kluczem obsługiwać np. szafkę odzieżową, kontener z dokumentami czy witrynę z farmaceutykami.
System blueSmart firmy Winkhaus umożliwia komfortowe i elastyczne zarządzanie obiektem, niezależnie od jego wielkości i sposobu funkcjonowania. Bogaty asortyment dostępnych komponentów, możliwość integracji, wysoki poziom bezpieczeństwa i niskie koszty eksploatacji sprawiają, że blueSmart spełnia oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników.
Miron Łukaszczyk
Winkhaus Polska