Dzisiejsza rzeczywistość jest zdominowana nie tyle przez produkty, co usługi, które zyskują na znaczeniu. Świadczenie coraz większej liczby usług niesie za sobą potrzebę ich weryfikacji – sprawdzenia, czy usługa faktycznie została wykonana i czy spełniła oczekiwania zleceniodawcy/odbiorcy.
Wraz z rozwojem transportu i logistyki pojawiły się problemy, z którymi wbrew pozorom nie jest łatwo sobie poradzić. Firmy logistyczne obsługują coraz więcej zleceń, powiększają swoją flotę o kolejne naczepy, które jeżdżą po drogach całej Europy. Tutaj powstaje niebanalny, jak się okazuje, problem ich lokalizacji. Coraz więcej firm nie jest w stanie dokładnie określić, gdzie w danym momencie znajduje się ich sprzęt. Jest to spowodowane nie tylko zasięgiem ich działania, ale również tym, że obecnie monitorowane są tylko samochody, a naczepy są przeładowywane i odczepiane bez większej kontroli. Problem ten doskwiera bardzo wielu firmom, powoduje straty w postaci przestojów i koszty w postaci dodatkowych etatów i kursów.
Kolejnym zadaniem, wynikającym z konieczności kontroli jakości i wykonalności usług, jest lokalizacja i monitorowanie wywozu nieczystości. Firmy, a także gminy odpowiedzialne za gospodarkę odpadami, są zobowiązane wiarygodnie ewidencjonować trasy i miejsca wywozu nieczystości. Z jednej strony wynika to z obowiązków ustawowych, z drugiej zaś każda firma, która zamierza kontrolować jakość świadczonych usług i zwiększyć rentowność swojej działalności, powinna być w stanie dokładnie określić położenie pojazdu i podać informacje o ilości wywożonych odpadów. Dzięki temu może rzetelnie wycenić usługę, ustalić najbardziej optymalny plan tras i określić docelowe grupy klientów.
Technologia, którą prezentujemy, pozwala rozwiązać powyższe problemy, zaś jej możliwości i innowacyjność umożliwiają wykorzystanie jej w wielu innych dziedzinach.
GPS/GSM/RFID w systemach lokalizacji i monitorowania wywozu nieczystości oraz ruchu naczep
Nieliczne firmy w Polsce podjęły się rozwiązania problemu lokalizacji i monitoringu ruchu pojazdów. Godny przeanalizowania jest system wykorzystujący GPS, GSM i RFID do zautomatyzowanego zarządzania ruchem taboru odbierającego odpady oraz identyfikacji opróżnianych pojemników.
Lokalizatory GPS umożliwiają stałe śledzenie tras przejazdu przez przesyłanie do centrali współrzędnych geograficznych. Usługa A-GPS ułatwia dokładne określenie lokalizacji pojazdów w rejonie, w którym sygnał jest słaby. A-GPS wykorzystuje sieć GSM/GPRS do uzyskania informacji o położeniu satelitów, co umożliwia określenie pozycji nawet przy niedostatecznie silnym sygnale GPS. Lokalizator GPS to łatwe w użyciu narzędzie pracy o wielu zastosowaniach, wykorzystujące najnowsze technologie. Ma obudowę odporną na uszkodzenia i wbudowany akcelerometr, który alarmuje w przypadku próby zniszczenia urządzenia oraz monitoruje jego położenie.
Lokalizator GPS może również być z powodzeniem wykorzystywany do monitorowania ruchu naczep. Jest on wyposażony w akumulator, który w standardowych warunkach umożliwia działanie przez dwa tygodnie. Dużym atutem jest to, że akumulator działa bez zarzutu również przy ujemnych temperaturach – lokalizator może być zamontowany w chłodni.
Zaawansowana technika RFID w połączeniu z lokalizacją za pomocą GPS umożliwia ustalenie położenia geograficznego, śledzenie przejechanej trasy, a w przypadku wywozu odpadów – identyfikację pojemników na odpady. Pojazd jest wyposażony w czytnik RFID, a pojemniki są oznakowane tagami RFID, w których może być zakodowany adres, rodzaj i identyfikator pojemnika. Podczas opróżniania pojemnika czytnik RFID odczytuje jego tag. System zbiera dane dotyczące numeru pojemnika, daty i godziny odczytu, numeru pojazdu. Dane te zostają uzupełnione o odczyty z lokalizatora GPS. W przypadku nowoczesnej floty możliwe jest połączenie tych informacji z odczytem wagi. Pozwala to rozliczać usługi na podstawie rzeczywistych danych dotyczących opróżnionych pojemników. Można wykorzystać również ręczny czytnik RFID typu PDA.
Dzięki prostym i funkcjonalnym rozwiązaniom firmy mogą wdrażać takie procedury, jakich faktycznie potrzebują. System dostarcza danych umożliwiających:
- rozliczanie usług na podstawie rzeczywistej liczby opróżnionych pojemników,
- rejestrowanie opróżnień nieoznakowanych pojemników,
- rejestrowanie lokalizacji pojemnika w wyniku połączenia odczytu RFID i danych z GPS dotyczących lokalizacji,
- rozliczanie wykonanej pracy na podstawie liczby opróżnionych pojemników.
Lokalizator GPS może być połączony z CAN (uniwersalną szeregową magistralą komunikacyjną w pojazdach) oraz procesorem pokładowym samochodu. To rozwiązanie pozwala uzyskać dane o zużyciu paliwa, prędkości średniej, prędkości maksymalnej i inne dane dostępne dla danego modelu samochodu (stan klocków/okładzin hamulcowych, ciśnienie w oponach itp.) oraz przesyłać je w czasie rzeczywistym za pomocą nadajnika GPRS.
Rys. 1. Schemat działania systemu
* Użytkownicy GPS oczekują natychmiastowej informacji o pozycji. Przy standardowych GPS nie jest to czasami możliwe, ponieważ aby określić dokładną pozycję muszą być zidentyfikowane co najmniej 4 satelity przekazujące informację o ich dokładnym położeniu orbitalnym, tzw. efemeryd.
W niekorzystnych warunkach sygnał jest słaby, a czas pobrania danych z satelitów może wynieść nawet kilka godzin.
Assisted GPS (A-GPS) przyśpiesza obliczanie pozycji poprzez dostarczanie danych satelitarnych do odbiornika GPS za pomocą sieci bezprzewodowej lub Internetu.
Dane wspomagające umożliwiają odbiornikowi GPS określenie pozycji w ciągu kilku sekund, nawet w słabych warunkach sygnału.
Powyżej opisane rozwiązania umożliwiają sprawne zarządzanie flotą pojazdów, łatwe i intuicyjne uzyskanie wszelkich informacji dotyczących kwestii kluczowych dla firmy oraz kontrolę jakości wykonywania usług poprzez monitorowanie tras przejazdów, miejsc postojów i stanu technicznego pojazdów. Tego rodzaju system zapewnia niezawodność sprzętu i bezpieczeństwo pracowników, a także jest źródłem informacji dla kierownictwa przedsiębiorstwa i organów nadzorujących. Efektywność systemu jest zauważalna niemal natychmiast po wdrożeniu, zaś ponoszone koszty są znikome w porównaniu z uzyskiwanymi korzyściami.
EBS
we współpracy z HADATAP
Zabezpieczenia 5/2013