Pobierz
najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Polskie granice gotowe na Schengen

Printer Friendly and PDF

/images/old/stories/zdjecia_newsy/t4b.png W nocy z 20 na 21 grudnia tego roku znikną kontrole na granicach Polski z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej. To/images/old/stories/zdjecia_newsy/schengen_2.jpg efekt przystąpienia naszego kraju do układu z Schengen. Obecnie cała uwaga służb celnych i granicznych skupi się na uszczelnieniu granic z pozostałymi sąsiadami.

Zniesienie granic z Niemcami, Litwą, Słowacją i Czechami, a jednocześnie wzmocnienie kontroli na przejściach z Ukrainą, Białorusią i Rosją kosztowało wspólnotowy budżet kilkaset milionów euro. Pieniądze przeznaczono na wyposażenie pograniczników w najnowocześniejszy sprzęt za pomocą którego mają skuteczniej walczyć z przemytem czy nielegalną emigracją ludności. W ich posiadaniu znalazły się między innymi urządzenia termo- i noktowizyjne, specjalistyczne samoloty i łodzie patrolowe oraz tzw. schengen-busy, zaopatrzone w komputery podłączone do bazy danych i rozbudowane laboratoria chemiczne. Na samych przejściach zainstalowano tzw. systemy TF-OCR, których zadaniem jest rejestracja wszystkich pojazdów przekraczających drogowe i kolejowe granice Polski.

- Nieustanny monitoring ma uchronić Unię Europejską przed wjazdem na jej terytorium pojazdów, które wcześniej zamieszane były w działalność przestępczą – mówi Andrzej Oliński z firmy T4B, która jest twórcą i wykonawcą systemu TF-OCR. – System wyposażony jest w kamery, które potrafią automatycznie sczytywać numery rejestracyjne pojazdów lub kody kontenerów kolejowych. Następnie dane bezpośrednio trafiają do bazy, gdzie podlegają szczegółowej weryfikacji. Co istotne, system TF-OCR współpracuje nie tylko z polskimi programami kontrolującymi politykę celną, ale również z systemami zainstalowanymi w innych krajach Wspólnoty. Dzięki temu jeśli dany samochód przykładowo był zatrzymany na przejściu fińsko-rosyjskim, natychmiast otrzymamy na ten temat informację – dodaje A. Oliński.

Pierwsze pilotażowe testy potwierdziły wysoką skuteczność sczytywania numerów rejestracyjnych aut, kodów kontenerów pojazdów ciężarowych i kodów kontenerów kolejowych, która wedle zaleceń Unii Europejskiej ma wynosić nie mniej niż 95 procent.

Oddziały celne zostały wyposażone w dobre narzędzie, które pozwala im w jeszcze lepszy – niż dotychczas sposób – realizować przypisane zadania. Wdrożenie systemu TF-OCR pozwoliło w dużym stopniu ujednolicić zasady postępowania w obsłudze ruchu granicznego, a w dłuższej perspektywie pozwoli ograniczyć liczbę narzędzi wykorzystywanych w codziennej pracy przez funkcjonariusza celnego – ocenia Grzegorz Smogorzewski, zastępca dyrektora w Departamencie Służby Celnej Ministerstwa Finansów.

System TF-OCR zainstalowany został na 13 przejściach granicznych z Ukrainą, Białorusią i Rosją, w tym na 10 przejściach drogowych i osobowych (Bezledy, Bobrowniki, Kuźnica Białostocka, Dorohusk, Hrebenne, Sławatycze, Koroszyn, Korczowa, Medyka, Krościenko) oraz trzech kolejowych (Kuźnica Białostocka, Medyka, Dorohusk).

Z nowego sprzętu na polskich przejściach korzystać będzie potężna grupa pograniczników, która w momencie wejście w życie układu z Schengen ma wynosić ponad 10 tysięcy. Wkrótce przed nimi kolejne wyzwanie, którym będzie zniesienie kontroli celnej na lotniskach. Jej wprowadzenie planowane jest na marzec 2008 roku.

Bezpośr. inf. T4B

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony