Pobierz
najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Miesiąc po wejściu do strefy Schengen

Printer Friendly and PDF
www.zabezpieczenia.com.plKontrola graniczna na wschodzie

 

Właśnie mija miesiąc odkąd zniknęły kontrole na granicach Polski z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej, tym samym/images/old/stories/zdjecia_newsy/kontrola1.png otwierając przed nami możliwość swobodnego podróżowania po krajach unijnych. A jakie to ma znaczenie dla Polaków wyjeżdżających na Ukrainę, Białoruś czy do Obwodu Kaliningradzkiego? Czy wydłużą się kolejki na przejściach granicznych? Czy kontrola pojazdów i osób będzie bardziej skomplikowana?

- Przed wejściem Polski do strefy Schengen nasze wschodnie granice musiały zostać odpowiednio zmodernizowane - mówi Andrzej Oliński z T4B . - Z jednej strony zostały uszczelnione z obawy przed nielegalną migracją, z drugiej zainstalowano nowoczesne technologie zapewniające sprawną kontrolę i ciągły nadzór nad przepływem pojazdów, towarów i osób. Z uwagi na te wymagania, skonstruowaliśmy system TF-OCR. System ten znacznie ułatwia pracę służbom granicznym, przyśpieszając także około trzykrotnie czas odprawy granicznej. A to dlatego, że TF-OCR z pomocą kamery potrafi rozpoznać numery rejestracyjne wszystkich samochodów oczekujących na odprawę i automatycznie zapisać je w bazie wraz ze zdjęciami pojazdu. Do bazy są następnie dodawane dane pasażerów pobrane z paszportów za pomocą czytników paszportów. Inną nowością jest użycie przenośnych komputerów Pocket PC. To komputer wielkości dłoni, w którym służby celne na bieżąco podczas wykonywanej kontroli wprowadzają dane i mają dostęp do istniejącego rejestru, przebywając w dowolnym miejscu na przejściu granicznym. Jest to szczególnie przydatne w sytuacji, gdy dana osoba czy też auto było wcześniej zarejestrowane w bazie np. przy próbie przemytu i wymagana jest natychmiastowa reakcja służb granicznych. Co istotne, przy każdorazowym przekraczaniu granicy dane są na bieżąco uzupełniane.

W trakcie odprawy celnicy wystawiają pojazdom odpowiednie skierowania (np. rewizja, zezwolenie wyjazdu, zawrócenie) i tyko pomyślne zakończenie wszystkich etapów pozwala na opuszczenie przejścia granicznego.

W przypadku aut ciężarowych dalsze etapy kontroli uwzględniają konieczność pomiaru wagi i gabarytów towarów. W trakcie odprawy celnicy wystawiają kierowcom skierowania na poszczególne etapy kontroli (m.in. elektroniczne ważenie towarów pod kątem spełniania norm) oraz wyposażają w kartę zbliżeniową, która pozwala na szybką identyfikację na każdym stanowisku odpraw. Każdy samochód przewożący towar wjeżdża na specjalną platformę, która waży ładunek co do kilograma i stwierdza, czy spełnia on normy.

- Nieustanny monitoring ma uchronić Unię Europejską przed wjazdem na jej terytorium pojazdów, które wcześniej zamieszane były wwww.zabezpieczenia.com.pl działalność przestępczą - mówi Andrzej Oliński z T4B, która jest twórcą systemu TF-OCR. - System TF-OCR docelowo współpracować będzie nie tylko z polskimi programami kontrolującymi politykę celną, ale również z systemami zainstalowanymi w innych krajach Wspólnoty. Dzięki temu jeśli dany samochód przykładowo był zatrzymany na przejściu fińsko-rosyjskim, natychmiast otrzymamy na ten temat informację - dodaje A. Oliński.W przypadku przejść drogowych i kolejowych, TF-OCR automatycznie odczytuje - także w nocy - numery rejestracyjne pojazdów lub kody kontenerów kolejowych, jadących nawet z prędkością do 60 km/h. Testy potwierdziły wysoką skuteczność sczytywania numerów rejestracyjnych aut, kodów kontenerów pojazdów ciężarowych i kodów kontenerów kolejowych, która wedle zaleceń Unii Europejskiej ma wynosić nie mniej niż 95 procent. - Oddziały celne zostały wyposażone w dobre narzędzie, które pozwala im w jeszcze lepszy niż dotychczas sposób realizować przypisane zadania. Wdrożenie systemu TF-OCR pozwoliło w dużym stopniu ujednolicić zasady postępowania w obsłudze ruchu granicznego, a w dłuższej perspektywie pozwoli ograniczyć liczbę narzędzi wykorzystywanych w codziennej pracy przez funkcjonariusza celnego - ocenia Grzegorz Smogorzewski, zastępca dyrektora w Departamencie Służby Celnej Ministerstwa Finansów.System TF-OCR został zainstalowany na 13 przejściach granicznych z Ukrainą, Białorusią i Rosją, w tym na 10 przejściach drogowych i osobowych (Bezledy, Bobrowniki, Kuźnica Białostocka, Dorohusk, Hrebenne, Sławatycze, Koroszyn, Korczowa, Medyka, Krościenko) oraz trzech kolejowych (Kuźnica Białostocka, Medyka, Dorohusk).  

Bezpośr. inf. T4B

www.zabezpieczenia.com.pl

www.zabezpieczenia.com.pl

www.zabezpieczenia.com.pl www.zabezpieczenia.com.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony