W najstarszej dzielnicy prawobrzeżnej Warszawy, w pobliżu starówki i Stadionu Narodowego, powstaje miasto nowej generacji – Port Praski. Na terenie o powierzchni około 40 hektarów realizowane jest jedno z największych przedsięwzięć architektonicznych w Europie, a historia łączy się z nowoczesnością.
Na Port Praski składają się Stara Praga, Doki, City i Park Mediów. Każda z tych części będzie pełnić różne funkcje – od mieszkalnej i biurowej aż po rekreacyjną i naukową. Stara Praga to mieszkalno-usługowa część całego kompleksu. Doki to część luksusowa, zlokalizowana tuż nad wodą, gdzie powstaną ekskluzywne butiki i restauracje z ogródkami, przystań oraz bulwary ciągnące się wzdłuż portu. Tuż przy stacji metra Stadion Narodowy powstanie City z czterema biurowcami. Z kolei Park Mediów będzie nowoczesnym kompleksem z forum technologicznym, fitness parkiem, centrum edukacji, centrum nowych technologii i centrum konferencyjno-widowiskowym. – Te cztery części będą tworzyć jedną, spójną całość, która będzie zaspokajać wszystkie potrzeby mieszkańców oraz stanie się samowystarczalnym miastem w mieście – powiedział Maciej Sulej, dyrektor ds. realizacji w Porcie Praskim.
Fot. Bosch
Na niezwykły charakter przedsięwzięcia duży wpływ ma bliskie sąsiedztwo rzeki. Port Praski powstaje przy dawnych dokach portowych nad Wisłą, a to wymaga zabezpieczenia przeciwpowodziowego, aby możliwa była realizacja całej inwestycji. Zabezpieczenie przeciwpowodziowe będzie chronić przed zalaniem także Pragę Północ – od ulicy Ratuszowej, przy której znajduje się zoo, po część Pragi Południe, aż do Gocławia. To nie jedyna forma ochrony życia i mienia na terenie Portu Praskiego.
– Zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa jest filarem nowoczesnego miasta. W tym celu firma Bosch Security and Safety Systems zaoferowała zintegrowane rozwiązanie – system sygnalizacji pożarowej, system telewizji dozorowej oraz platformę integrującą BIS. Nasza bogata oferta produktowa obejmująca wszystkie systemy zabezpieczeń, a także doświadczenie w realizowaniu podobnych projektów na całym świecie umożliwiły nam podjęcie współpracy przy realizacji projektu Portu Praskiego – powiedział Krzysztof Góra, dyrektor handlowy działu Bosch Security and Safety Systems.
Fot. Bosch
W przypadku systemu zabezpieczeń istotna była możliwość utworzenia wielu stacji operatorskich oraz rozproszenia elementów systemu na całym obszarze inwestycji, a jednocześnie globalnego zarządzania. Instalacja systemu na tak dużym obszarze nie stanowi problemu, gdyż rozwiązania sieciowe Bosch zostały stworzone z myślą o takich inwestycjach. Na przykład poszczególne centrale systemu sygnalizacji pożarowej typu FPA-5000 mogą być rozmieszczone w odległości nawet kilkudziesięciu kilometrów od siebie, a zarazem wszystkie centrale systemu są połączone zgodnie z koncepcją węzłów równoważnych, więc nie ma pojedynczego miejsca którego uszkodzenie doprowadziłoby do awarii systemu.
Fot. Bosch
Całość inwestycji jest wyposażona również w system dozoru wizyjnego marki Bosch. Kamery zainstalowano na elewacjach, przy wejściach do budynków, w ciągach komunikacyjnych, windach oraz w garażach. Całość jest zintegrowana przez system BVMS (Bosch Video Management System) wizualizowany w rozproszonych stacjach operatorskich.
Fot. Bosch
Ze względu na stały rozwój inwestycji realizowanej etapowo od poszczególnych systemów wymaga się elastycznej architektury oraz co najmniej pięcioletniej kompatybilności wstecznej urządzeń. Powinny one także być gotowe na przyszłe wyzwania. Intensywnie rozwijane rozwiązania przeznaczone do systemów zabezpieczeń w chmurze Bosch, integrowane bezpośrednio z kontrolerami poszczególnych systemów, dają wiele możliwości.
Całość dopełnia platforma integrująca BIS, która umożliwia centralne zarządzanie i obsługę systemów zabezpieczeń rozproszonych w poszczególnych obiektach.
Bosch Security and Safety Systems