Właśnie mija miesiąc odkąd zniknęły kontrole na granicach Polski z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej, tym samym otwierając przed nami możliwość swobodnego podróżowania po krajach unijnych. A jakie to ma znaczenie dla Polaków wyjeżdżających na Ukrainę, Białoruś czy do Obwodu Kaliningradzkiego? Czy wydłużą się kolejki na przejściach granicznych? Czy kontrola pojazdów i osób będzie bardziej skomplikowana?
- Przed wejściem Polski do strefy Schengen nasze wschodnie granice musiały zostać odpowiednio zmodernizowane - mówi Andrzej Oliński z T4B . - Z jednej strony zostały uszczelnione z obawy przed nielegalną migracją, z drugiej zainstalowano nowoczesne technologie zapewniające sprawną kontrolę i ciągły nadzór nad przepływem pojazdów, towarów i osób. Z uwagi na te wymagania, skonstruowaliśmy system TF-OCR. System ten znacznie ułatwia pracę służbom granicznym, przyśpieszając także około trzykrotnie czas odprawy granicznej. A to dlatego, że TF-OCR z pomocą kamery potrafi rozpoznać numery rejestracyjne wszystkich samochodów oczekujących na odprawę i automatycznie zapisać je w bazie wraz ze zdjęciami pojazdu. Do bazy są następnie dodawane dane pasażerów pobrane z paszportów za pomocą czytników paszportów. Inną nowością jest użycie przenośnych komputerów Pocket PC. To komputer wielkości dłoni, w którym służby celne na bieżąco podczas wykonywanej kontroli wprowadzają dane i mają dostęp do istniejącego rejestru, przebywając w dowolnym miejscu na przejściu granicznym. Jest to szczególnie przydatne w sytuacji, gdy dana osoba czy też auto było wcześniej zarejestrowane w bazie np. przy próbie przemytu i wymagana jest natychmiastowa reakcja służb granicznych. Co istotne, przy każdorazowym przekraczaniu granicy dane są na bieżąco uzupełniane.
W trakcie odprawy celnicy wystawiają pojazdom odpowiednie skierowania (np. rewizja, zezwolenie wyjazdu, zawrócenie) i tyko pomyślne zakończenie wszystkich etapów pozwala na opuszczenie przejścia granicznego.
W przypadku aut ciężarowych dalsze etapy kontroli uwzględniają konieczność pomiaru wagi i gabarytów towarów. W trakcie odprawy celnicy wystawiają kierowcom skierowania na poszczególne etapy kontroli (m.in. elektroniczne ważenie towarów pod kątem spełniania norm) oraz wyposażają w kartę zbliżeniową, która pozwala na szybką identyfikację na każdym stanowisku odpraw. Każdy samochód przewożący towar wjeżdża na specjalną platformę, która waży ładunek co do kilograma i stwierdza, czy spełnia on normy.
- Nieustanny monitoring ma uchronić Unię Europejską przed wjazdem na jej terytorium pojazdów, które wcześniej zamieszane były w działalność przestępczą - mówi Andrzej Oliński z T4B, która jest twórcą systemu TF-OCR. - System TF-OCR docelowo współpracować będzie nie tylko z polskimi programami kontrolującymi politykę celną, ale również z systemami zainstalowanymi w innych krajach Wspólnoty. Dzięki temu jeśli dany samochód przykładowo był zatrzymany na przejściu fińsko-rosyjskim, natychmiast otrzymamy na ten temat informację - dodaje A. Oliński.W przypadku przejść drogowych i kolejowych, TF-OCR automatycznie odczytuje - także w nocy - numery rejestracyjne pojazdów lub kody kontenerów kolejowych, jadących nawet z prędkością do 60 km/h. Testy potwierdziły wysoką skuteczność sczytywania numerów rejestracyjnych aut, kodów kontenerów pojazdów ciężarowych i kodów kontenerów kolejowych, która wedle zaleceń Unii Europejskiej ma wynosić nie mniej niż 95 procent. - Oddziały celne zostały wyposażone w dobre narzędzie, które pozwala im w jeszcze lepszy niż dotychczas sposób realizować przypisane zadania. Wdrożenie systemu TF-OCR pozwoliło w dużym stopniu ujednolicić zasady postępowania w obsłudze ruchu granicznego, a w dłuższej perspektywie pozwoli ograniczyć liczbę narzędzi wykorzystywanych w codziennej pracy przez funkcjonariusza celnego - ocenia Grzegorz Smogorzewski, zastępca dyrektora w Departamencie Służby Celnej Ministerstwa Finansów.System TF-OCR został zainstalowany na 13 przejściach granicznych z Ukrainą, Białorusią i Rosją, w tym na 10 przejściach drogowych i osobowych (Bezledy, Bobrowniki, Kuźnica Białostocka, Dorohusk, Hrebenne, Sławatycze, Koroszyn, Korczowa, Medyka, Krościenko) oraz trzech kolejowych (Kuźnica Białostocka, Medyka, Dorohusk).
Bezpośr. inf. T4B