W nocy z 20 na 21 grudnia tego roku znikną kontrole na granicach Polski z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej. To efekt przystąpienia naszego kraju do układu z Schengen. Obecnie cała uwaga służb celnych i granicznych skupi się na uszczelnieniu granic z pozostałymi sąsiadami.
Zniesienie granic z Niemcami, Litwą, Słowacją i Czechami, a jednocześnie wzmocnienie kontroli na przejściach z Ukrainą, Białorusią i Rosją kosztowało wspólnotowy budżet kilkaset milionów euro. Pieniądze przeznaczono na wyposażenie pograniczników w najnowocześniejszy sprzęt za pomocą którego mają skuteczniej walczyć z przemytem czy nielegalną emigracją ludności. W ich posiadaniu znalazły się między innymi urządzenia termo- i noktowizyjne, specjalistyczne samoloty i łodzie patrolowe oraz tzw. schengen-busy, zaopatrzone w komputery podłączone do bazy danych i rozbudowane laboratoria chemiczne. Na samych przejściach zainstalowano tzw. systemy TF-OCR, których zadaniem jest rejestracja wszystkich pojazdów przekraczających drogowe i kolejowe granice Polski.
- Nieustanny monitoring ma uchronić Unię Europejską przed wjazdem na jej terytorium pojazdów, które wcześniej zamieszane były w działalność przestępczą – mówi Andrzej Oliński z firmy T4B, która jest twórcą i wykonawcą systemu TF-OCR. – System wyposażony jest w kamery, które potrafią automatycznie sczytywać numery rejestracyjne pojazdów lub kody kontenerów kolejowych. Następnie dane bezpośrednio trafiają do bazy, gdzie podlegają szczegółowej weryfikacji. Co istotne, system TF-OCR współpracuje nie tylko z polskimi programami kontrolującymi politykę celną, ale również z systemami zainstalowanymi w innych krajach Wspólnoty. Dzięki temu jeśli dany samochód przykładowo był zatrzymany na przejściu fińsko-rosyjskim, natychmiast otrzymamy na ten temat informację – dodaje A. Oliński.
Pierwsze pilotażowe testy potwierdziły wysoką skuteczność sczytywania numerów rejestracyjnych aut, kodów kontenerów pojazdów ciężarowych i kodów kontenerów kolejowych, która wedle zaleceń Unii Europejskiej ma wynosić nie mniej niż 95 procent.
– Oddziały celne zostały wyposażone w dobre narzędzie, które pozwala im w jeszcze lepszy – niż dotychczas sposób – realizować przypisane zadania. Wdrożenie systemu TF-OCR pozwoliło w dużym stopniu ujednolicić zasady postępowania w obsłudze ruchu granicznego, a w dłuższej perspektywie pozwoli ograniczyć liczbę narzędzi wykorzystywanych w codziennej pracy przez funkcjonariusza celnego – ocenia Grzegorz Smogorzewski, zastępca dyrektora w Departamencie Służby Celnej Ministerstwa Finansów.
System TF-OCR zainstalowany został na 13 przejściach granicznych z Ukrainą, Białorusią i Rosją, w tym na 10 przejściach drogowych i osobowych (Bezledy, Bobrowniki, Kuźnica Białostocka, Dorohusk, Hrebenne, Sławatycze, Koroszyn, Korczowa, Medyka, Krościenko) oraz trzech kolejowych (Kuźnica Białostocka, Medyka, Dorohusk).
Z nowego sprzętu na polskich przejściach korzystać będzie potężna grupa pograniczników, która w momencie wejście w życie układu z Schengen ma wynosić ponad 10 tysięcy. Wkrótce przed nimi kolejne wyzwanie, którym będzie zniesienie kontroli celnej na lotniskach. Jej wprowadzenie planowane jest na marzec 2008 roku.
Bezpośr. inf. T4B