Technologie biometryczne będą coraz szerzej wykorzystywane w zakresie kontroli granicznej, ochrony porządku publicznego, e-Administracji oraz obrony narodowej.
Powszechne wprowadzanie paszportów biometrycznych wpłynie na wdrożenie systemu e-Gate, który w najbliższych latach będzie głównym źródłem przychodów cywilnego i wojskowego rynku biometrycznego na świecie. Ponadto przenośne urządzenia wykorzystywane przez policję i wojsko staną się powszechnym narzędziem wykorzystywanym w walce z przestępczością i terroryzmem. Biometryka może być praktycznie stosowana uniwersalnie do identyfikacji obywateli przy pomocy programów e-Administracji, w których używane będą e-dowody osobiste, e-prawa jazdy oraz e-karty ubezpieczenia zdrowotnego.
Według najnowszej analizy Frost&Sullivan, globalnej firmy doradczej, pt. „Ocena globalnego cywilnego i wojskowego rynku biometrycznego”, rynek ten uzyskał w 2010 roku przychody na poziomie 4,494 miliardów USD. Szacuje się, że wartość rynku w roku 2019 osiągnie 14,685 miliardów USD. Analiza obejmuje kluczowe trendy związane z biometryką w zakresie kontroli granicznej, obrony, ochrony porządku publicznego oraz różnych obszarów e-Administracji. W prognozowanym okresie najistotniejszym bodźcem do rozwoju rynku biometrycznego będzie kontrola graniczna oraz wdrożenie systemu e-Gates.
Krzysztof Rutkowski, analityk z warszawskiego biura Frost & Sullivan stwierdza: – Powszechne przyjęcie paszportów biometrycznych będzie miało znaczący wpływ na cywilny i wojskowy rynek biometryczny na świecie. Utoruje także drogę do podjęcia innych działań, takich jak uruchomienie systemu e-Gates, umożliwiającego szybką oraz tanią odprawę pasażerów.
Katalizatorem w procesie przyjęcia paszportów biometrycznych stały się prowadzone na ogromną skalę programy rządowe. Wdrożenie systemu e-Gates jest niezbędne do zagwarantowania, że paszporty biometryczne zapewnią skuteczną ochronę bez ponoszenia kosztów na dodatkową obsługę odprawiających się. System e-Gates może się stać również nowym standardem na wszystkich lotniskach międzynarodowych.
Wydarzenia z 11 września 2001 r. dramatycznie wpłynęły na postrzeganie bezpieczeństwa na świecie. Skutkiem przyjętego przez Unię Europejską Rozporządzenia nr 2252/2004 było wdrożenie paszportów biometrycznych na terenie UE do roku 2005. Regulacje te miały również na celu kontrolę nielegalnej imigracji. W niedalekiej przyszłości paszporty biometryczne staną się dokumentami powszechnie używanymi: Ameryka Północna i Europa prowadzą we wdrażaniu tego rodzaju dokumentów i oczekuje się, że reszta świata wkrótce podąży ich śladem.
Polska wprowadziła paszporty biometryczne, zgodnie z zaleceniami unijnymi, w roku 2006. Początkowo dokumenty zawierały tylko jedną cechę biometryczną (rozpoznanie twarzy). W 2009 roku wprowadzono także odcisk palca. Oprócz paszportów Polska zamierza także wprowadzić biometryczne dowody osobiste (e-ID), jednak realizacja projektu przesuwa się w czasie – ostatni ustalony termin to rok 2013.
Technologie biometryczne są także od 1998 roku używane przez polską policję, od kiedy zakupiono system AFIS, który umożliwia szybką i trafną analizę odcisków palców. Ponadto Wojsko Polskie także zamierza wymienić swoje dotychczasowe karty identyfikacyjne na dokumenty biometryczne, jednak termin tej wymiany nie został jeszcze ustalony.
Pomimo wielu korzyści, powolny zwrot z inwestycji (ROI) oraz wysokie początkowe koszty inwestycji są głównymi czynnikami ograniczającymi powszechne wykorzystanie technologii biometrycznych. Projekty związane ze spisem powszechnym czy wydawanie e-dowodów osobistych mogą wiązać się z bardzo wysokimi wydatkami, ze względu na ich skalę. Kolejnym, niezwykle istotnym czynnikiem ograniczającym przyjęcie systemów biometrycznych są obawy związane z naruszeniem prywatności, jak również długi cykl sprzedaży w administracji.
– Chociaż ROI może nie być odczuwalny na samym początku, to w momencie wdrożenia technologii biometrycznej szybsza weryfikacja oraz zastosowanie urządzeń przenośnych zmniejszają liczbę wymaganych podróży, co przyniesie korzyści w perspektywie długoterminowej – zauważa Rutkowski. – Ochrona prywatności to podstawowy problem w rządowych programach biometrycznych; przeciwnicy tej technologii sadzą, że ten rodzaj weryfikacji tożsamości osób może być obraźliwy, nieprzyjemny, zbyt napastliwy, czy zwyczajnie kłopotliwy.
Wraz z przyspieszeniem rozwoju rynku, niezwykle ważne będzie pozycjonowanie się firm, ponieważ większość dotychczasowych uczestników tego rynku to rządy państw. – Uzyskanie znaczącej pozycji poprzez nabycie firmy konkurencyjnej nie tylko wpłynie pozytywnie na udział firmy w rynku, ale również wzmocni jej status na rynkach międzynarodowych – podsumowuje Rutkowski. – Przejęcie zagranicznej firmy może zmniejszyć poziom protekcjonizmu stosowanego przez niektóre państwa.
Więcej informacji: www.frost.com.
Bezpośr. inf. Joanna Lewandowska
Corporate Communications – Europe
Frost&Sullivan
joanna.lewandowska@frost.com