Dziesięć lat temu zaczęto stosować wizyjne systemy dozorowe w środkach komunikacji miejskiej, pociągach i autobusach dalekobieżnych. Dzięki dynamicznemu rozwojowi techniki pojawiły się nowe funkcje, takie jak liczenie ludzi czy rozpoznawanie twarzy, które poprawiają bezpieczeństwo pasażerów i efektywność transportu publicznego. Wzrosła także niezawodność elementów mechanicznych kamer, a także pojawiła się możliwość przetwarzania obrazów. Dodano również funkcje, które pomagają w przypadku pracy kamer w zmiennych warunkach oświetlenia czy konieczności wykorzystania pamięci o relatywnie niewielkiej objętości, a także ułatwiają transmisję danych. Należą do nich Forensic WDR – Forensic Capture oraz Axis Lightfinder. Obie te funkcje gwarantują możliwość wytwarzania kolorowych obrazów nawet w niemal całkowitej ciemności.
Istotną wadą starszych systemów analogowych była ich niezdolność do kompresji obrazów. Aby sprostać temu wyzwaniu, w kamerach IP wprowadzono funkcję Zipstream, która umożliwia kompresję bez uszczerbku dla jakości i użyteczności zarejestrowanego materiału wizyjnego. Flagowym produktem jest kamera sieciowa Axis P3905-R Mk II przeznaczona do dozoru w pojazdach kołowych i szynowych.
Coraz powszechniejsze w użyciu stają się kamery pokładowe z wbudowanymi mikrofonami. Możliwość rejestracji dźwięku poprawia efektywność działania kamery i ułatwia postępowanie wyjaśniające po zaistniałym zdarzeniu, np. utarczce słownej między pasażerami. Standardem są już kamery z aplikacjami kontrolującymi zachowanie kierowcy, które pomagają ustalić przyczynę zdarzenia – błąd ludzki albo okoliczności zewnętrzne. Kamery zainstalowane na zewnętrz pojazdów komunikacji miejskiej, które umożliwiają wyświetlanie obrazów na ekranach umieszczonych na deskach rozdzielczych maszynistów, mogą działać jak cyfrowe lusterka.
– Dzisiejsze kamery sieciowe to już nie tylko urządzenia optyczne, ale również komputery o dużej mocy obliczeniowej, pozwalające na inteligentną analizę rejestrowanych obrazów. Zaawansowane algorytmy analityczne umożliwiają firmom transportowym wykrywanie pozostawionych przedmiotów oraz dostęp do istotnych danych na temat liczby pasażerów i ich zachowań, a nawet analizę pod kątem demograficznym. Ze względu na tempo rozwoju techniki i rosnący popyt na tego rodzaju usługi sieciowe kamery pokładowe z pewnością staną się kluczową częścią naszej wspólnej przyszłości – powiedział Jakub Kozak, dyrektor handlowy na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie w firmie Axis Communications.
Bezpośr. inf. Axis Communications