Wraz z pojawieniem się na rynku nowego systemu Jablotron Alarms serii JA-100 producent wprowadził nowe narzędzie do zdalnego zarządzania i monitorowania – JABLOTRON SELF SERVICE. Serwis internetowy umożliwia użytkownikowi samodzielną obsługę systemu i oferuje wiele użytecznych funkcji, które są przydatne dla instalatora. Dostępny jest dla wszystkich urządzeń marki Jablotron (PROFI, OASIS, JABLOTRON-100, AZOR, Autoalarmy ATHOS).
Jablotron Cloud – operacje w chmurze
Serwis wykorzystuje chmurę danych i udostępnia wszystkie usługi bez względu na aktualną lokalizację użytkownika. Instalator uruchamia usługę, rejestrując urządzenie w serwisie przez podanie jego numeru seryjnego i zdefiniowanie toru transmisji (LAN lub GSM). Po weryfikacji poprawności parametrów identyfikacyjnych operator systemu wysyła do urządzenia parametry konfiguracyjne połączenia z chmurą Jablotron i usługa zostaje aktywowana. Instalator nie musi posiadać jakiejkolwiek wiedzy z dziedziny komunikacji sieciowej, jego rola sprowadza się do wypełnienia formularza i przetestowania działania usługi.
Przepływ danych w obrębie serwisu dostępnego dla użytkowników jest zagwarantowany dzięki wykorzystaniu trzech torów transmisji: GSM-SMS, GPRS, LAN. W przypadku braku usługi sieciowej LAN lub GPRS urządzenie automatycznie przełącza się na zapasowy tor SMS. Jeśli urządzenie nie posiada komunikatora LAN, do transmisji służy przede wszystkim GPRS. Do prawidłowego działania usługi konieczny jest aktywny pakiet transmisji danych na karcie SIM z limitem około 10 MB na miesiąc. Jablotron Alarms uruchomił na terenie Polski obsługę GSM-SMS i tym samym koszty transmisji SMS naliczane są według taryfy krajowej.
Chmura Jablotron także dla stacji monitorowania
Zastosowanie technologii operowania w chmurze umożliwia operatorom stacji monitorującej zdalne administrowanie systemami oraz parametrami komunikacji ze stacją. W praktyce oznacza to możliwość uruchomienia usługi monitorowania bez wizyty technika w obiekcie, co znacząco wpływa na koszty działalności firmy.
Prosta komunikacja z użytkownikiem
Serwis umożliwia szybką komunikację z użytkownikiem systemu poprzez wysłanie wiadomości SMS. Wiadomości wysyłane są bezpłatnie, bezpośrednio z serwisu, na przykład w celu poinformowania o zbliżającym się terminie konserwacji systemu.

Fot. 1. Ekran główny panelu użytkownika
Wszystko dla instalatora w jednym miejscu
W serwisie nie mogło zabraknąć panelu instalatora. Instalator może znaleźć w nim aktualne oprogramowanie, cennik i instrukcje, a także materiały marketingowe oraz informacje o nowościach i aktualnych szkoleniach.
Najbardziej użyteczna jest jednak możliwość zarządzania kontami klientów obecnych i potencjalnych oraz przygotowania ofert. Oferta może być przystosowana do indywidualnych potrzeb i zawierać logotyp oraz dane kontaktowe firmy instalacyjnej. Istnieje możliwość tworzenia rozbudowanych ofert wariantowych. Tworzy się opis funkcjonalny systemu, dołącza się także fotografie urządzeń oraz referencje firmy. Serwis spełnia funkcje programu CRM. Instalator uzyskuje wgląd do historii kontaktów z klientem.

Rys. 1. Schemat architektury działania usług w chmurze
To nie tylko zdalna klawiatura
Usługa JABLOTRON SELF SERVICE pozwala użytkownikowi na zdalną komunikację z systemem alarmowym za pośrednictwem Internetu, za pomocą dowolnego urządzenia, które dysponuje przeglądarką stron WWW. Wkrótce dostępne będą aplikacje dostosowane do systemów operacyjnych iOS, Android oraz RIM.
Po zalogowaniu się w oknie głównym użytkownik widzi aktualny status wszystkich swoich urządzeń i może szybko załączać system w dozór. Po wybraniu urządzenia ma do dyspozycji szereg paneli umożliwiających pełne sterowanie oraz podgląd ostatnich stu zdarzeń wraz z fotografiami z czujek wyposażonych w kamerę cyfrową.
Można sterować systemem za pomocą przycisków z nazwami stref na ekranie głównym i wyjść PG lub za pomocą klawiatury wirtualnej, która jest lustrzanym odbiciem dowolnej klawiatury w systemie.
Powiadomienie użytkownika jest darmowe

Fot. 2. Panel użytkownika – wirtualna klawiatura
Raporty o alarmach, usterkach, czy uzbrojeniu – SMS-owe oraz wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej – docierają do użytkownika bezpośrednio z chmury Jablotron. Użytkownik nie płaci za odbierane SMS-y. W przypadku wykorzystania sieci LAN w obiekcie jako podstawowego toru transmisji monitorowanie jest całkowicie darmowe. Darmowe są też powiadomienia o statusie wyjść programowalnych.
Wideoweryfikacja w chmurze
Serwis umożliwia także stały dostęp do wszystkich fotografii wykonanych przez czujki z aparatem fotograficznym (JA-84P, JA-120PC, JA-160PC). Zdjęcia można wykonywać także na polecenie generowane bezpośrednio w panelu użytkownika. Serwis www.jablonet.net automatycznie wysyła do użytkownika wiadomość SMS z linkiem do fotografii oraz wiadomość e-mail z załączonym zdjęciem w formacie JPG. Zdjęcia w chmurze są dostępne w rozdzielczości 320×240 pikseli, natomiast pełna rozdzielczość VGA jest dostępna w wewnętrznej pamięci czujki.
Cała historia zdarzeń dostępna online
Wszystkie zdarzenia zapisane w centrali alarmowej (do siedmiu milionów zdarzeń w przypadku centrali JA-106K) są dostępne online w panelu użytkownika. Istnieje możliwość określenia przedziału czasowego i wygenerowania dokumentu z historią w postaci pliku PDF lub XLS.
Bezprzewodowa klawiatura także w tablecie
Stale powiększająca się grupa użytkowników mobilnych platform komunikacyjnych z pewnością doceni funkcje nowego serwisu JABLOTRON. Daje on możliwość pełnego sterowania systemem z każdego miejsca na świecie. W przypadku wykorzystania transmisji przez sieć LAN użytkownik ma do dyspozycji kolejny bezprzewodowy manipulator w swoim systemie, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Dopiero najnowszy system JABLOTRON-100 umożliwia pełne wykorzystanie możliwości serwisu jablonet.net. Fabryczne wyposażenie centrali alarmowej w komunikator GSM i LAN pozwala na szybkie uruchomienie usługi i bezpłatną komunikację online. Centrala obsługuje do trzydziestu dwóch wyjść programowalnych, co przy wykorzystaniu timerów i funkcji logicznych umożliwia stworzenie automatyki domowej dostępnej online za pośrednictwem www.jablonet.net
Przedstawiając syntetycznie zalety nowego serwisu www.jablonet.net, można wyróżnić zalety niespotykane u innych producentów: proste uruchomienie usługi przez instalatora, bezpłatne powiadomienie użytkownika SMS-em i pocztą elektroniczną, uruchomienie monitoringu przez stację monitorującą (bez wizyty technika w obiekcie), narzędzie instalatorskie CRM online do zarządzania kontaktami i usługami (wszystkie kosztorysy dostępne online), zaawansowane narzędzie do kosztorysowania. Realizacja usług Jablotron w chmurze pozwala rozszerzać obsługę serwisową o nowe funkcje.
Krzysztof Bereza
DPK System
Zabezpieczenia 5/2012